Ghid complet referitor la șomajul tehnic: procedură și implicații fiscale

Situații practice ca urmare a ordonanțelor de urgență și a ordinelor militare
martie 30, 2020
Noutăți legislative referitoare la deplasări și transporturi
aprilie 1, 2020

Situația economică actuală provocată de pandemia cu virusul SARS-COV-2 (Covid 19, Coronavirus) a declanșat apariția unei serii de acte normative ce au că scop estomparea efectelor acesteia.

Printre subiectele de interes în mediul economic privat este cel al șomajului tehnic, reglementat și adnotat ulterior printr-o serie de acte normative.

Astfel, în seara zilei de 30 martie 2020 a intrat în vigoare o ordonanță de urgență privind modificarea OUG 30/2020 (cea care inițial reglementa aspecte ce țin de acordarea șomajului tehnic).

În cele ce urmează vă vom prezenta un ghid complet privind condițiile și modul prin care puteți beneficia de Indemnizația privind șomajul tehnic (denumită mai departe „Indemnizația”).

Concluzii pe scurt:

În cazul în care doriți să beneficiați de Indemnizație, condițiile sunt următoarele și trebuie să urmați următorii pași:

  1. Societatea dumneavoastră trebuie să fie afectată de instituirea stării de urgență (direct sau indirect). Această situație se poate concretiza prin suspendarea anumitor contracte, volum de muncă scăzut, etc.
  2. Puteți trimite în șomaj mai mult de 75% din personal, însă Indemnizația acordată va fi în cuantum maxim de 75% din salariul mediu brut pe economie per salariat;
  3. Trebuie îndeplinită procedura de trimitere a personalului în șomaj tehnic mai înainte de depunerea cererii de obținere a Indemnizației;
  4. Imediat după închiderea contabilă a lunii, trebuie să depuneți cererea de acordare a Indemnizației pentru angajații trimiși în prealabil în șomaj tehnic;
  5. În 15 zile de la depunerea cererii, în conturile dumneavoastră vor fi transferate sumele aferente Indemnizației brute a angajaților;
  6. În termen de 3 zile lucrătoare de la pasul anterior trebuie să faceți plata salariilor nete angajaților;
  7. Până pe 25 ale lunii următoare primirii sumelor de bani aferente Indemnizațiilor trebuie achitate contribuțiile aferente;

Explicații detaliate

Cine poate beneficia de Indemnizația privind șomajul tehnic?

Orice societate sau PFA/PFI/ÎI/IF care, în mod direct sau indirect, a fost afectată de măsurile luate împotriva pandemiei Covid-19 și care întrerupe total sau parțial activitatea. Spre deosebire de vechea reglementare, nu se mai face deosebire între firmele afectate direct (ex. restaurante, cabinete stomatologice) și cele afectate indirect.

De asemenea, s-a eliminat condiția ca societatea să înregistreze venituri mai mici (ex. cu 25%) față de lunile precedente.

Astfel, orice societate ce înregistrează probleme economice (suspendări de contracte, rezilieri de contracte, etc.) poate beneficia de Indemnizația de șomaj tehnic.

Ce Indemnizație primesc?

Precizăm faptul că Indemnizația se suportă din bugetul asigurărilor de șomaj. Cuantumul Indemnizației este de 75% din salariul mediu brut pe economie. Salariul mediu brut pe economie este în prezent de 5.429 lei astfel că indemnizația maximă brută este de 4.071 lei.

Astfel, avem următoarele situații:

    1. Salariul angajatului este mai mic sau egal cu 5429 lei brut, caz în care Indemnizația este de 75% din salariu brut și este acoperită integral de către stat (cu titlu de exemplu, un salariat cu un salariu brut de 3000 lei, va intră în șomaj tehnic cu 75% din salariul brut, adică 2250 lei, iar Indemnizația va acoperi întreagă suma de 2250 lei);
    2. Salariul angajatului este mai mare de 5329 lei brut, caz în care Indemnizația va fi în cuantum de 4071 lei, iar diferența până la 75% din salariul brut al angajatului va fi suportată de angajator doar dacă bugetul acestuia permite (cu titlu de exemplu, un angajat cu un salariu brut de 10.000 lei va primi o Indemnizație de 4071 brut de la stat. Dacă bugetul angajatorului permite, va primi diferența brută până la 7500 lei);

Foarte important! S-a eliminat condiția acordării Indemnizației doar pentru 75% din angajații societăților care sunt afectate în mod indirect de pandemie. Astfel, indiferent că activitatea societății dumneavoastră a fost afectată total sau parțial, ca un efect direct sau indirect al actelor normative intrate în vigoare, puteți beneficia de Indemnizație pentru toți angajații dumneavoastră care intră în șomaj tehnic.

Procedura de inițiere a șomajului tehnic

În acest sens se poate adopta o decizie colectivă sau decizii individuale de suspendare a contractelor individuale de muncă din inițiativa angajatorului. Decizia trebuie să fie solid motivată (ex. în caz de întrerupere sau reducere temporară a activității, și numai pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similar). Temeiul de drept al deciziei colective este dat de art. 52, alin. 1, lit c) din Legea 53 / 2003 privind Codul Muncii.

Decizia de suspendare se va înregistra pentru fiecare salariat în parte în Revisal, astfel: data de început a suspendării – se va înregistra cel târziu în ziua anterioară datei suspendării, iar data de încetare a acesteia – cel mai târziu în ziua anterioară datei încetării suspendării. Procedura de înregistrare este dată de art 4 alin. (1) lit. e) corob cu art. 3 alin. (2) lit. o) din H.G. nr. 905/2017

Legea nu arată clar că decizia s-ar comunica angajatului însă pentru siguranță recomandăm ca decizia să se comunice celui în cauza (fiecărui angajat vizat) și să conțină prevederea că poate fi contestată în termenul legal;

Procedura de obținere a Indemnizației

Fiecare societate care dorește obținerea Indemnizației depune la AJOFM următoarele documente:

    1. O cerere pentru acordarea Indemnizației;
    2. O declarație pe proprie răspundere că îndeplinește condițiile legale de acordare a Indemnizației, însoțită de lista angajaților care beneficiază de șomaj tehnic;

Nu mai este necesară obținerea prealabilă a unui certificat de situații de urgență.

Documentele menționate pot fi depuse în luna următoare lunii pentru care se solicită șomajul tehnic (ex. pentru luna martie, cererea se depune în aprilie, pentru luna aprilie, cererea se depune în mai).

Plata Indemnizației se face în termen de 15 zile de la depunerea documentelor.

Acordarea Indemnizației, plata salariilor și a contribuțiilor

Cu titlu de noutate față de vechea reglementare, salariul net al angajatului se plătește după primirea Indemnizației de către angajator, în termen de maximum 3 zile lucrătoare. Exemplu: pentru luna aprilie se depune cerere de plata a indemnizației pe dată de 4 mai, maximum în 15 zile calendaristice vi se face viramentul Indemnizației în cont, iar în 3 zile lucrătoare de la dată viramentului aveți obligația de a plăti salariile nete ale angajaților în cuantumurile precizate mai sus.

În ceea ce privește contribuțiile aferente salariilor, acestea se declara și se plătesc pe 25 ale lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de șomaj (deci după primirea Indemnizației de către angajator, din cuantumul Indemnizației brute).

Alte mențiuni:

Dacă un angajat are mai multe contracte de muncă dintre care cel puțin un contract cu normă întreagă este activ pe perioada stării de urgență, acest salariat nu beneficiază de Indemnizație. Verificați această situație când depuneți cererea de Indemnizație și anexa persoanelor care doriți să beneficieze de Indemnizație!

Dacă un angajat are mai multe contracte de muncă și toate sunt suspendate în perioada stării de urgență, angajatul beneficiază de Indemnizație.

În cazul în care doriți ca în mod particular să va asistăm cu îndeplinirea procedurilor de trimitere a angajaților în șomaj tehnic, analiza îndeplinirii condițiilor de acordare a indemnizației privind șomajul tehnic, completarea declarațiilor privind cererea de acordare a șomajului tehnic sau orice altă informație, va rugăm nu ezitați să ne contactați pe adresa de e-mail office@paulopol.ro.

Autor:  Av Thomas Iordache